Meer dan 30% van de ongevallen met een vorkheftruck worden veroorzaakt door het zijdelings kantelen. Daarom zijn al onze Toyota trucks voorzien van het intelligente System of Active Stability (SAS). Al ruim 20 jaar zorgt dit systeem dat onze klanten aanzienlijk besparen op de totale bedrijfskosten. Met unieke functies die de parameters van de trucks in de gaten houden, wordt stilstand tot het minimum beperkt.
Dagelijkse processen onder controle met Toyota SAS-systeem
Alleen Toyota vorkheftrucks met SAS lukt het om materiële schades tot het minimum te beperken. Bestuurders kunnen lasten veilig tot hoge hoogtes wegzetten met behulp van het SAS Mast Control. Deze functie registreert onder andere de mastpositie, laadhoogte en kantelhoek, maar regelt tevens de snelheid waarmee de mast wordt geneigd.
- Vermindering van schades
- Vermindering incidenten
- Hogere productiviteit
- Lagere operationele kosten
Efficiënter laden en lossen van vrachtwagens
Het laden en lossen van vrachtwagens is vaak een hectisch proces door de toegenomen tijdsdruk. Het precies horizontaalstellen van de vorken kost in dat proces vaak veel onnodig tijd. Met het SAS Fork Levellings Control functie gaat dit volledig automatisch, waardoor het voor de bestuurder eenvoudiger en sneller is geworden om pallets te positioneren. Daarnaast zorgt het dat de goederen correct en gelijkmatig worden gestapeld, waardoor schades en incidenten worden beperkt.
- Efficiënter laden en lossen
- Minder schades trailers of stellingen
- Hogere zelfvertrouwen van de chauffeur
Extra stabiliteit en zelfverzekerdheid in de bochten
Het unieke SAS-systeem beperkt de kansen op het zijdelings kantelen van een Toyota vorkheftruck. De stabiliteit wordt in de bochten tijdens het draaien en keren vergroot door de achteras te blokkeren en snelheid te reduceren om de stabiliteitsoppervlak van de heftruck te vergroten. Dit alles zorgt ervoor dat de chauffeurs beter zijn beschermt tegen ongelukken en schades aan de truck worden voorkomen.
Wanneer de SAS parameters opmerken dat de machine te hoge draaisnelheid heeft zal de snelheid verminderd worden. Hierdoor blijven alle vier of drie de wielen op de grond om de lading en de truck stabiel te houden. Hiermee pakt het SAS twee hoofdpunten in de kosten aan: chauffeurskosten en schades. Deze kunnen gezamenlijk wel meer dan 70% van de totale levenscycluskosten van een vorkheftruck uitmaken.